niedziela, 13 listopada 2011

Babka bananowo-czekoladowa

Dziś krótko - fajna babka z tej babki :)
Mocno czekoladowa, z wyraźną nutą Cointreau, dobra nawet kilka dni później. Dość zbita i konkretna - to nie lekka, jak chmurka babka piaskowa, ale porządne czekoladowe śniadanie :)

Spróbujcie i sprawdźcie, czy taki smak Wam pasuje. Mi pasował. Bananów prawie się nie czuje, dodają jedynie wilgotności.




Przepis znalazłam u Bei. Przerobiłam na bezglutenowy.


Babka bananowo-czekoladowa (bg)
(forma do babki z kominem o średnicy 22 cm)


2 banany (w sumie 230 g owoców bez skórki - u mnie to były 2 banany i kawałek)
150 g gorzkiej czekolady (może być taka z pomarańczą)
220 g mąki kukurydzianej
niecała łyżeczka proszku do pieczenia (bezglutenowego)
1/2 łyżeczki sody
2 jajka kurze lub 8 przepiórczych
120 g brązowego cukru*
szczypta soli
120 g jogurtu naturalnego (użyłam greckiego)
50 ml mocnej, wystudzonej kawy
50 ml oliwy z oliwek lub roztopionego masła
3-4 łyżki Cointreau (początkowo alkohol jest dość wyczuwalny - można spokojnie pozostać przy 2 łyżkach. Jeśli robicie dla dzieci - dajcie sok pomarańczowy)
skórka z 1 pomarańczy (ja nie dałam, bo nie miałam, ale uważam ten dodatek za ważny, więc dajcie :) )


Piekarnik nagrzewamy do 180℃.
Banany rozcieramy widelcem. Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej, studzimy. Jeśli dodajemy masło, a nie oliwę - dorzucamy je do czekolady i rozpuszczamy. Mąkę mieszamy z proszkiem i sodą.

Jajka ucieramy z cukrem i szczyptą soli na gładką, białą, aksamitną masę. Dodajemy banany, skórkę pomarańczową, roztopioną czekoladę i - nie przerywając mieszania - oliwę (jeśli wcześniej dodaliśmy masło, oczywiście nie dodajemy oliwy), Cointreau/sok pomarańczowy i kawę. Na końcu, partiami, mąkę i jogurt.

Przekładamy do wysmarowanej masłem formy. Pieczemy ok. 50 min - do suchego patyczka.

Studzimy chwilę w formie (kilka - kilkanaście minut), potem wyciągamy na kratkę i dostudzamy.


Smacznego!


* w oryginalnym przepisie było 155 g, ale mąka kukurydziana jest słodkawa i ja daję zawsze mniej. Jednak, jeśli lubicie słodkie ciasta - wsypcie więcej. Z taką ilością (120 g) wyszło w sam raz dla mnie, ale np. nie zaszkodziłaby mu polewa czekoladowa. Jeśli planujecie zrobić polewę, dajcie mniej cukru.

5 komentarzy:

  1. Na pewno by mi odpowiadał taki smak:) Bardzo bogaty, ciekawy przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  2. banany i czekoladda - połączenie idealne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciesze sie, ze babka smakowala :) a wersjie 'bg' przekaze kolezance na tej wlasnie diecie.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo proszę - niech się przyda :) Pozdrawiam również!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo zachęcający jest Twój przepis, chętnie wykorzystam go przy następnej wizycie gości. Zawsze staram się zaskoczyć ich czymś nowym więc moim ulubionym miejscem w sieci jest https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/
    bo jest tam mnóstwo zaskakujących przepisów i fajnych porad.

    OdpowiedzUsuń