czwartek, 29 grudnia 2011

Świąteczny keks z białą czekoladą

Postanowiłam zrobić świąteczny keks. Długo szukałam odpowiedniego przepisu, bo sporo mnie kusiło - czasem ciężko się zdecydować, a przecież nie da się zjeść wszystkiego. Ostatecznie zwyciężyła miłość do białej czekolady :)

Kiedy to ciacho siedzi w piekarniku, dom otula i wypełnia tak piękny zapach, że nie da się robić nic innego, jak tylko się nim zachwycać, karmić i zajmować czymś przyjemnym :)

Gorąco polecam!

Przepis z Kwestii Smaku. Troszkę zmieniłam, bo się okazało, że nie mam moreli, ale i tak wyszedł fantastyczny!




Keks z białą czekoladą (bezglutenowy)


125 g rodzynek
125 g suszonej żurawiny
250 g orzechów włoskich (posiekanych, ale nie bardzo drobno)
250 g mąki kukurydzianej
250 g miękkiego masła
200 g cukru pudru
5 jajek kurzych lub 20 przepiórczych
skórka starta z 2 pomarańczy
skórka starta z 1 cytryny
2/3 łyżeczki proszku do pieczenia (u mnie bg)
200 g roztopionej białej czekolady (2 tabliczki, bezglutenową robi Goplana)
2 łyżki likieru pomarańczowego (np. Cointreau)

Piekarnik nagrzewamy do 160℃.

Tortownicę (o średnicy 23 cm) smarujemy masłem i odstawiamy.

Bakalie i orzechy mieszamy z 30 g mąki kukurydzianej.

Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej.

Mikserem (na wysokich obrotach) ucieramy/ubijamy/miksujemy miękkie (to ważne!) masło z cukrem pudrem na puszystą, aksamitną masę - ok. 8 min. Nie skracajcie tego czasu nawet, jeśli wydaje Wam się, że to "już". Ta masa naprawdę będzie niesamowicie lekka i puszysta. Po 8 min. dodajemy skórki z cytrusów, a następnie jajka (po jednym, powolutku).

Łyżką/szpatułką mieszamy masę z resztą mąki i proszkiem do pieczenia. Dodajemy roztopioną czekoladę i likier pomarańczowy. Mieszamy na gładką masę. Na końcu dodajemy bakalie i orzechy. Przekładamy do formy.

Pieczemy 1 h 15 min w środkowej części piekarnika. Na ostatnie 15-20 min przykrywamy keks folią aluminiową. Pieczemy do suchego patyczka. Studzimy całkowicie w formie. Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.

Przechowywać zawinięty w folii.

Smacznego!

1 komentarz: